پرسشنامه برای مدارس جهت شناخت بیشتر دانش آموز

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 12

 

كودكي كه به دنيا مي‌آيد عاليترين و كاملترين امكانات رشد را داراست . او در بهترين حالت خود آفريده مي‌شود. وي آمادگي و ظرفيت آن را دارد كه به شايسته‌ترين وجهي پرورده شود و به برترين كمالات دست يابد. كافي است عادي به دنيا بيايد و خانواده‌اي و محيطي مناسب در اختيارش باشد تا ببالد و نشو و نما كند و جاي ارجمند خويش را در اين جهان بيابد. اما زندگي خانوادگي و محيط بهداشتي و آموزشي و اجتماعي و فرهنگي بسياري از مردم جهان چنان است كه دستيابي به چنين مقصودي را دشوار وگاه امكان‌ناپذير مي‌سازد . مشكلات عاطفي و رفتاري و گاهاٌ يادگيري كودكان نيز كه نتيجه اجتنات‌ناپذير فقر و بيماري و جهل و بدرفتاري و نابسامانيهاي خانوادگي و كاستي‌هاي آموزشي و فرهنگي و اجتماعي است شديداٌ مانع رشد و بالندگي و وصول آنان به كمالاتي است كه در خلقتشان مقدر شده است . متاسفانه اكثر ما مردم به درستي نمي‌دانيم كه هرگاه فرزندانمان از امكانات رشد و پرورش صحيح برخوردار باشند چه زندگي ارجمند و متعالي‌اي درانتظارشان است.

ما غالباٌ غافل از آنيم كه سعادت و كمال كودكانمان در گرو رشديافتگي و دانايي و توانايي ما بزرگسالان است. واقعيت زندگي اغلب خانواده‌ها حاكي از آن است كه بسياري از آنان آشنايي كافي در زمينه رشد و پرورش فرزندانشان را ندارند.

فراوانند كودكاني كه تحت سرپرستي ناقص يكي از والدين به سر مي‌برند و يا نابسامانيهاي خانوادگي نظير مناقشات پدر و مادر يا اعتياد يك يا هر دو سرپرست خانواده و يا بويژه فقر فرهنگي و تربيتي اولياء دشواريهاي بزرگي را در راه رشدشان ايجاد مي‌كند.

گستره اينگونه مشكلات بقدري وسيع است و چنان گروه بزرگي از كودكان درمعرض مخاطرات رواني و فكري و يادگيري و اجتماعي قرار دارند كه اتخاذ تدابير همه‌جانبه مشاوره‌اي و مددكاري را اجتناب‌ناپذير مي‌سازد. البته انجام اين امر مستلزم صرف هزينه‌هاي زيادي است . اما هر عقل سليمي تصديق مي‌كند كه كارهاي بزرگ انرژي فراوان مي‌طلبد، پرخرج است و نياز به تخصص و دلسوزي و دورانديشي و برنامه‌ريزي و تآمين امكانات دارد.

اين يك واقعيت است كه موفقيت تحصيلي در مدرسه محصول مشترك توانايي ذهني و خواستن است ، خواستن به معناي داشتن روحيه و انگيزه است كه مي‌تواند دستخوش عوامل محيطي و بيروني گردد. مي‌دانيم كه تمام دانش‌آموزان بدون درنظرگرفتن توانايي‌هاي آنها در مقاطعي از تحصيل خود با مشكلات موقتي روبرو مي‌شوند . اين مشكلات موقتي يا ناشي از علت خاصي است كه بصورت دوره‌اي اثر خود را بر روي يادگيري دانش‌آموز مي‌گذارد ، يا اينكه بدون علت خاصي بوده و در مواد آموزشي خاص اثر خود را مي‌گذارند. بهرحال چنين مشكلاتي اگر علت‌يابي نشوند و تشخيص مناسب داده نشود به مرور زمان مي‌توانند اثر خود را بر كل روند يادگيري دانش‌آموز و علاقمندي او به تحصيل بگذارند.

در چنين شرايطي نتيجه آن خواهد بود كه چنين دانش‌آموزي ، عليرغم توانايي‌هاي خوبي كه دارد و صرفآ به دليل داشتن به مشكل خاص در حيطه خاص برچسب تنبل‌بودن به او زده شده و به مرور از تحصيل بازبماند.

وجود رابطه عاطفي بين اولياء و فرزندان ، داشتن ارتباطات گسترده عاطفي ، مسئوليت‌پذيري ، عزت نفس ، غذاي سالم ، امكانات مالي ، و توانايي برقراري روابط اجتماعي و حمايت‌هاي اجتماعي و ... كه بر خانواده حاكم است تآثير مستقيم و مهمي بر بهداشت روان و خلق و خو و مسلمآ بر يادگيري دانش‌آموز دارد كه شناسايي وجود يا عدم وجود هر يك علاوه بر شناخت بهتر و بيشتر به پيشبرد اهداف آموزشي و پرورشي ياري‌مان مي‌كند.

لذا براي شناخت بهتر دانش‌آموز در خانه و مدرسه واجتماع پرسشنامه‌اي براي دورة ابتدايي تهيه و تدوين شده كه توسط معلم در هر سال تكميل گردد. چرا كه بسياري از اطلاعات و اتفاقات و رخدادها در هر سال با سال قبل متفاوت بوده ولازم است كه معلم از اين تغييرات آگاه باشد. چه بسا رفتارها و حركاتي كه از دانش‌آموزي سرزده و اعجاب همگان را برانگيخته است. معلم مي‌تواند بر اساس اطلاعات بدست آمده از وقوع يك حادثه جلوگيري كند و يا راهكارهاي مناسب ارائه دهد. درواقع معلم كلاس با پركرده پرسشنامه ، در منزل دانش‌آموز حضور غيرمستقيم پيدا مي‌كند كه منجر به شناخت عميقتر و كاملتر مي‌شود. لازم است اين پرسشنامه كه براي پنج سال دوره ابتدايي است در پوشه‌اي جداگانه در ميز معلم نگهداري شود. چرا كه با مطالعة اين پرسشنامه‌ها مطالب بسيار ارزشمندي از سير تحول اخلاقي ، رفتاري ، عملكرد اجتماعي ، يادگيري و خانوادگي و ... بدست مي‌آيد.

بعنوان مثال اگر معلمي امسال با دانش آموزي خجالتي ، پرحرف ، خشن و... روبروست مي‌تواند به اين پرسشنامه مراجعه كند و فرضآ درمي‌يابد كه ايشان در سال قبل خجالتي نبوده ولي امسال اينطور شده سپس مي‌تواند بدنبال علت باشد و موردي كه باعث بروز اين رفتار شده را شناسايي و تعديل يا از بين ببرد.

درواقع اين پرسشنامه يك بانك اطلاعاتي از دانش‌آموز و خانواده ايشان و جو حاكم بر خانواده است . اين پرسشنامه شامل 84 پرسش است كه مشتمل بر مشخصات فردي، خانوادگي ، جسمي ، رفتاري ، علايق و عادات رفتاري است كه هر يك از اين حيطه‌ها در هر سال ممكن است دستخوش تغييراتي شود و مطمئنآ اين تغييرات بر دانش‌آموز مؤثرند و ما با شناخت اين تغييرات مي‌توانيم به دانش‌آموزان خود كمك شايان توجهي كنيم.

كامل‌ كردن پرسشنامه جهت شناخت و رفع مسئله دانش‌آموز از اهميت زيادي برخوردار است البته مسئله اصلي اين است كه ما براي چه چيزي ارزش قايل هستيم .

پرسشنامه مشتمل بر اهداف ذيل مي‌باشد :

1-برقراري رابطه‌اي گرم و دوستانه با خانواده دانش‌آموز

2-ايجاد هر چه بيشتر حس همكاري در خانواده دانش‌آموز

3-شناخت رفتارهاي دانش‌آموز در خارج از مدرسه

4-شناخت مشكلات رفتاري دانش‌آموز

5-تقويت رفتارهاي مثبت دانش‌آموز

6-تعديل و كاهش رفتارهاي ناخوشايند دانش‌آموز

7-شناخت عادات دانش‌آموز

8-شناخت تغيير عادات دانش‌آموز (نسبت به سال يا ساليان قبل)

9-شناخت نسبت به سلامت جسماني دانش‌آموز

10-شناخت نسبت به سلامت جسماني خانواده دانش‌آموز

11-شناخت نسبت به علايق دانش‌آموز


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 1,700 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file10_1219559_9695.zip28.1k